Kunstwerken van Ria Willemsen

Schilderijen en collages

Reeks 7: Landschap van de huid

File not found

Vlaamse ardennen

Acrylverf op canvas

120 op 70 cm

Privaatbezit

File not found

H. in gepeins verzonken

Acrylverf op canvas

120 op 70 cm

Privaatbezit

File not found

Willen ontdekken

Acrylverf op canvas

23 op 29 cm

Privaatbezit

File not found

Navelput

Acrylverf op canvas

23 op 29 cm

Privaatbezit

File not found

Armband op polsvenen

Acrylverf op canvas

23 op 29 cm

File not found

Uitnodigende dij

Acrylverf op canvas

23 op 29 cm

File not found

Zweetzone

Acrylverf op canvas

23 op 29 cm

File not found

Wijsvinger in wijzerzin

Acrylverf op canvas

23 op 29 cm

File not found

Sulcus intergluteus

Acrylverf op canvas

23 op 29 cm

Reeks 8: Aquarels & collages handen

File not found

Wat zich binnen afspeelt bij dag

Aquarel op papier

33 op 46 cm

File not found

Wat zich binnen afspeelt bij nacht

Aquarel op papier

33 op 46 cm

File not found

Knutselende kunstenaar

Collage met silicone, acryl & dagbladpapier op papier

38 op 45 cm

File not found

Kleuren roepen dingen op

Collage met silicone, acryl & dagbladpapier op papier

38 op 52 cm

File not found

Handen willen betasten

Was, bister & zijdedraad op papier

40 op 50 cm

Reeks 9: schilderijen & collages handen

File not found

Reeks: Our sense of touch

Acrylverf op papier

70 op 90 cm

File not found

Reeks: Our sense of touch

Collage met dagbladpapier & verf op papier

70 op 90 cm

Privaatbezit

File not found

Reeks: Our sense of touch

Collage met verf en schoenpapier op papier

70 op 90 cm

Privaatbezit

File not found

Reeks: Our sense of touch

Acrylverf op papier

70 op 90 cm

File not found

Reeks: Our sense of touch

Collage met verf, plastiek & audiotape op papier

70 op 90 cm

Reeks 10: Collages handen op houten paneel

Bronnen van inspiratie

HENDRICK GOLTZIUS (1558-1617) was een Duitse graveur en schilder. Zijn werk speelde een voorname rol in de late zestiende en vroege zeventiende eeuw. Een brand in zijn kindertijd had zijn rechter hand verlamd.

File not found

AUGUST RODIN (1840- 1917) wordt weleens de grondlegger van de moderne beeldhouwkunst genoemd omwille van zijn erg realistische beelden. “In Rodin’s werk”, schreef Rilke, “ zijn er zovele handen –onafhankelijke, smalle handen, die ook al worden ze zonder lichaam afgebeeld, volledig lijken te leven ... Handen die wandelen of slapen .... Handen die opstaan... “

JOHANNES SOBOTTA (1869- 1945) was een Duits arts en kenner van menselijke anatomie. Zijn talrijke prachtig geïllustreerde atlassen worden nog steeds druk bestudeerd door de huidige generatie artsen.

File not found

Hand van Hendrik Goltzius

Collage met papier, bister & was op houten paneel

30 op 40 cm

File not found

Tedere relatie van de geborduurde hand

Collage met was & geborduurde stof op houten paneel

30 op 40 cm

Privaatbezit

File not found

Tedere relatie van hand met was en borduurdraad

Collage met geborduurde stof op houten paneel

30 op 40 cm

Privaatbezit

File not found

Tedere relatie van hand met textiel

Collage met acryl, vissersnet & schelpjes op houten paneel

30 op 40 cm

File not found

Handen wijzen de richting

Acrylverf, bister & was op houten paneel

30 op 40 cm

Privaatbezit

File not found

Tedere relatie van hand met kant

Collage met kant, & geborduurde stof op houten paneel

30 op 40 cm

Reeks 11: Collages met handen op balk

Deze montage bestaat uit 2 houten planken aan elkaar bevestigd met 5 koperen buizen en voorzien van een ophangsysteem. Dit werk kan best opgehangen worden vanaf het plafond. Het werk kan ook gewoon tegen een muur staan maar ophangen geniet de voorkeur.

Op de planken werden treinkaartjes aangebracht die allen beschilderd werden met “ handen “. Er werd ook koperdraad, touw en plastiek tussen gemonteerd. Het werk is ritmisch opgebouwd. Eén uiteinde van de plank bestaat uit “hele “ kaartjes die zich stilaan meer en meer fragmenteren naar het andere uiteinde van de plank.

achtergrond

Voor mij begint het gevoel van op vakantie te gaan in de trein. Ik zet me neer en ontspan. Ooit zou ik hele grote treinreizen willen maken. Misschien de beroemde Trans-Siberische spoorlijn, de langste spoorlijn ter wereld, 9289 kilometer, van Moskou dwars door Siberië en het Oeralgebergte. Mogelijks ga ik eerst kiezen voor de trein die Peking met Tibet verbindt, een treinreis die hoog het gebergte ingaat en adembenemend mooi zou zijn.

Ik neem al jaren regelmatig de trein naar Oostende. Eens ik rustig in de trein zit krijg ik zin om te tekenen. Meestal heb ik geen schetsboek mee. Enkel wat schrijfgerief en het treinkaartje. Tegenwoordig staat het betaalbewijs jammer genoeg afgedrukt op een klein papiertje, maar in het verleden kreeg de reiziger nog een stevige langwerpige kaart die erom vroeg om wat aandacht te krijgen.

Dan zat ik in de trein en vroeg me af wat ik zoal kon tekenen. Landschappen vlogen te snel voorbij. Ik keek naar mijn medereizigers en bekeek hun handen. Zovele soorten leuke handen in allerlei poses. Zo is het dus jaren geleden begonnen. Handen pasten altijd mooi op de treinkaartjes. Mensen lieten me ook rustig hun handen tekenen. Soms vroeg ik om ze even stil te houden. Af en toe gaf ik de schets later mee als geschenk.

De treinkaartjes op de balk werden verknipt als het ritme van de trein.. langzaam vertrekkend en steeds sneller…en sneller.

De balk

Afmetingen: totaal 260 cm x 23 cm (planken 9 cm X 2 cm X 260 cm)


*Extra afbeelding(en) beschikbaar

Reeks 12: Collages met afbraakmateriaal

File not found

History of the world

Collage met acryl, karton, plastiek, stro en inpakmateriaal op canvas

60 op 110 cm

Privaatbezit

File not found

Wat was sok, voor sok was was

Was, verf, papier en sok op canvas

80 op 95 cm

×